Pomiar rozstawu śrub jest czymś, o czym musimy pamiętać między innymi przy zakupie felg, w szczególności felg używanych, które później trzeba będzie w sposób prawidłowy i solidny zamontować. Jeśli wybierzemy zakupione felgi nie będą dopasowane do rozstawu śrub, nie uda się ich w sposób odpowiedni zamontować i właściwie nie ma możliwości, żeby to obejść. Mierzenie rozstawu nie jest skomplikowane, warto jednak zaufać w tej kwestii fachowcom. W sieci można bowiem znaleźć sporo porad dotyczących pomiaru śrub, spośród których nie wszystkie są prawidłowe.

Jak zmierzyć rozstaw śrub?

Jeśli źle dobierzemy rozstaw śrub, nie da się dobrze dokręcić koła do piasty. Można co prawda szukać sposobu naokoło i korzystać z piast dystansowych czy śrub pływających, ale fachowcy nie uważają tego za dobre rozwiązanie. Sam rozstaw śrub opisywany jest poprzez dwie wartości.

Pierwszą z nich jest liczba otworów dla śrub albo nakrętek, a drugą – średnica okręgu, na którym się one znajdują. Jeśli więc mamy podane wartości 5 x 500, odczytujemy to jako pięć śrub mocowanych do piasty, a wszystkie otwory znajdują się na okręgu, którego średnica wynosi 100 milimetrów.

Rozstaw śrub można sprawdzić bez mierzenia. W sklepach motoryzacyjnych, które mają w swojej ofercie felgi, można znaleźć specjalnie skonstruowane wyszukiwarki. Wpisujemy tam model i markę naszego auta, a także wersję silnika, a po chwili pojawią nam się parametry, jakie są przypisywane do fabrycznych wersji takich właśnie kół.

Zastosowani suwmiarki

Rozstaw śrub można również zmierzyć samodzielnie, choć wymaga to odrobiny wiedzy, umiejętności, a także sprzętu. Do pomiaru najlepiej sprawdza się zwykła suwmiarka, która kosztuje dosłownie grosze, a umożliwia pomiar do wartości 150 mm. To w przypadku śrub w felgach w zupełności wystarczy, gdyż sporadycznie zdarzają się sytuacje, gdy rozstaw ten jest większy.

Jeśli mierzymy rozstaw śrub w przypadku felg z parzystą liczbą otworów, problemu z pomiarem praktycznie nie ma. Mierzymy po prostu odległość środków przeciwległych sobie otworów, co oczywiście nie oznacza, że czeka nas jeszcze wyznaczanie tych środków. Wystarczy, że zmierzymy odległość między wewnętrzną krawędzią jednego z otworów, a krawędzią zewnętrzną drugiego. Wynik będzie identyczny jak pomiędzy środkami dwóch otworów.

Co w przypadku nieparzystej liczby otworów?

Problem może pojawić się w przypadku nieparzystej liczby otworów, najczęściej jest ich pięć – występują w wielu modelach przede wszystkim francuskich samochodów. Wtedy do pomiaru mamy aż trzy wartości. Jedną z nich jest średnica otworu centralnego w feldze, drugą średnica otworu pod śrubę, a trzecią – odległość pomiędzy krawędzią otworu centralnego a krawędzią otworu mocującego. To co nam wyjdzie, należy zsumować, a następnie raz jeszcze dodać trzecią wartość.

W ten sposób otrzymamy wynik, który powinien być prawidłowy. Dzięki takim precyzyjnym pomiarom uzyskamy bardzo szczegółowe parametry, które pozwolą na zakup felg w stu procentach odpowiadających naszym potrzebom. Wystarczy w sklepie internetowym czy w wyszukiwarce po prostu wpisać felgi z konkretnymi parametrami, a od razu znajdziemy miejsca, w których będziemy mogli je bez problemu kupić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here